|
|
دکتر مینو امیرقاسمی
|
تحليل جامعه شناختي اسطورهي آفرينش در اساطير ايران
|
سطوره نه به معناي داستاني واقعي با ابعادي غيرواقعي و فوقبشري، و نه به معناي کوششي ابتدايي براي تبيين جهان آفرينش؛ بلکه تجليگاه انديشهي بشر و شکلي از شناخت وي از جهان، در دورهاي خاص از تاريخ انديشه او است. چونان ارابهاي عظيم، ارجمند و گرانقدر است که نه تنها شيوهي تفکر و تعمق زرين بشر را نسبت به جهان، به دنبال خود ميکشد، بلکه حامل شيوه زندگي مادي و زميني او نيز ميباشد.
|
|
يکشنبه 14 مهر 1398
|
|
مینو امیر قاسمی
|
جشنها و اعياد در تاریخ بیهقی
|
بيهقي بارها به برگزاري جشنهاي ملي و اعياد مذهبي اشاره ميكند. هر چند شرح دقيق و جزييات اين جشنها تماماً بازگو نميشود؛ ولي تاكيد و بيان مفصلتر بيهقي درباره بعضي از آنها نشان ميدهد كه كدام يك از اين اعياد و جشنها از اهيمت بيشتري برخوردار بوده است. آنچه در تمامي جشنها و اعياد ملي و مذهبي مشترك است آمدن بزرگان و سركردگان براي تبريك به امير است و پس از اين باردادن ويژهي عيد و جشن، خواني گسترده ميشود كه در تمامي آنها بيهقي تأكيد برخوردن شراب دارد. از خوراكها و غذاها و ساير مأكولات به ندرت سخن پيش آمده است ولي محور اصلي پذيرايي امير چه در اعياد مذهبي و چه در ساير جشنها دادن شراب به مقدار فراوان است.
|
|
شنبه 1 تير 1398
|
|
مینو امیر قاسمی
|
بررسي نظام فکري ـ سياسي جامعه ي ايران - براساس کهن الگويي اساطيري (جم)
|
جم (= جمشيد) به عنوان نخستين پادشاه روي زمين و سرزمين او در دوران طلايي خود در انديشهي ايران باستان, حکم بر تکرار کهن ـ الگوي پادشاهي در تاريخ ايران ميدهد. ويژگيهاي جم که انتصابش به شاهي از سوي خود اهورامزدا صورت ميگيرد, به جهت آسماني بودنش قدسي و غيرقابل تغيير است. اعتلا و کمال سرزمين, وابسته به وجود شخص شاه است. شاهِ نيک سرزمين نيک دارد و اگر شاه به هر دليل فرَهي خود را از دست بدهد, سرزمينش نيز همراه با خود او محکوم به سقوط و اضمحلال يا فنا است.
|
|
شنبه 1 تير 1398
|
|
مينو اميرقاسمی
|
زردی من از تو سرخی تو از من
|
يکي از بزرگترين آرزوها و نيازها، يکي از عاليترين قدرتها و شريفترين اعمال انسان، مقولهي تغيير و اقدام به آن است. انسان هميشه خواسته است و ميخواهد آنچه را که زماني طولاني بر سر آن درنگ کرده است، يا مطلوب او نيست تغيير دهد و کسي که بتواند اين عمل شريف را هر چه بهتر و قويتر انجام دهد، از قدرت و اقتدار عظيم برخوردار خواهد بود.
|
|
شنبه 1 تير 1398
|
|
ناصر فکوهی
|
شهر و حاشیه هایش
|
شهر از قدیمی ترین ایام در جوامع انسانی نمادی از رفاه، فراوانی، ثروت،آزادی، اربابی و شادی در برابر احتیاج، کمبود، ثروت، اسارت، بردگی و اندوه روستاها بوده است.
|
|
شنبه 1 تير 1398
|
|
پایِ زندگیِ گلستانیها آبله زده است، آنها چشم انتظار مرهماند
|
زندگی آبله پا
|
گلستانیها هم هر روز دربارة چرایی و چگونگی زندگی حرف میزنند و خودآگاه و ناخودآگاه در آن میاندیشند. شاید همة تلاشهای فکری و عملی گلستانیها و ما، در پاسخ به همین سوال ساده باشد؛ «کی پس زندگی خواهیم کرد یا کی زندگی کرده ایم؟»
|
|
شنبه 1 تير 1398
|
|
ناصر فکوهی
|
نقد و نقدپذیری در جامعه علمی ما
|
اگر روابط مرید مرادی را به چیزی تعبیر کنیم که در همه جای دنیا در قالب روابط «استاد و شاگردی»، ابدا مشکلی در آن نمیبینم. اما اگر این روابط از نوع سلسله مراتبهای طردکننده، استبدادمنشانه و کوتهبینانه باشند با مشکل روبرو میشویم. زیرا مرید در همان حال که نمیخواهد کوچکترین مشکلی در مراد خود ببیند، با یک اشاره مراد میتواند به هر کسی حمله کند و در اینجا آنچه کمترین اهمیت را دارد عقل و قابلیتهای تحلیلی نقدکننده و نقدشونده است.
|
|
شنبه 1 تير 1398
|
|
مقصود فراستخواه
|
بحث خلقیات ایرانی پایه علمی ندارد
|
«مقصود فراستخواه» استاد جامعه شناسی و مدیر گروه برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی، در کتاب «ما ایرانیان» که اخیراً به چاپ بیست ویکم رسیده است، ضعفها و راهحلهای رفع این خلقیات ایرانی را با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار داده است.
|
|
چهارشنبه 8 خرداد 1398
|
|
ناصر فکوهی
|
کوررنگی
|
در این شرایط، تداوم به اندیشیدن با ابزارهای سادهسازی جهان و اصرار بر سیاه و سفید دیدن پدیدههایی که میلیونها رنگ در خود دارند، در نهایت ما را دچار کوررنگی و درافتادن به قضاوتهای نادرست و حتی رفتن به کجراهه تنشهای سخت و خطر فروپاشیهای اجتماعی میبرند. اما پرسش دوم، اینکه هرچند این تقلیلگرایی جهانشمول است، اما شدت و ضعف آن در دورههای زمانی و در مکانهای مختلف بهشدت نابرابر است.
|
|
سه شنبه 7 خرداد 1398
|
|
|
|
|
|
|